2015. március 8., vasárnap

Kalandjaink folyamatosan zajlanak ezen a pici szigeten. A természet és élővilág teljesen lenyűgöző, minden nap újabb meglepetést és kihívást is tartogat. Tegnap délután a napi part ellenőrzések után készültünk mindannyian sznorizni egy nyugodtabb lagúnába (mert elég szeles volt az idő), útközben két csónakot arébb kellett tolnunk, mert Tom (angol srác, ő a helyi főnök) aggódott, hogy éjszaka elviszik a hullámok őket… így is tegnap reggelre a víz elvitt egy csomó építőanyagot, amit hoztak előző nap a munkások, akik itt dolgoznak. Láthatóan a helyi építő munkaerőt nem túlságosan viselte meg az eset, szerintem ez általános lehet, hogy nem izgatják túl magukat semmin. :)

A tegnapi kistekik
Épp, hogy tovább indultunk volna úszni, az építő mesterek jöttek és kiabáltak utánunk, hogy egy tengeri  teknős (Eretmochelys imbricata) a parton van és tojást rakni készül. így a terv változott, mindenki sietett lerakni a cuccát vissza a házba, gyorsan vizeket tölteni (anélkül nem szokás elindulni sehova, ki tudja meddig tart majd az ellenőrzés), aztán futottunk is megkeresni a teknőst. A partszakaszok ÁBC sorrendben vannak felosztva, hogy ha találsz teknőst akkor egy nyomtatványon ki kell tölteni hol találtad, ásott –e fészket, vagy csak úgynevezett „body piteket” azaz test mélyedéseket csinált és még jó pár egyéb adatot is, le kell mérni ha elkezd tojásokat rakni (olyankor egyfajta transz állapotba kerül és nem zavarja az ember jelenléte, de előtte és utána meghatározott távolságból figyelhetjük csak) illetve meg kell nézni, van e a teknősön jelölés, ez az első uszonyukon található és ha van, azt le kell olvasni és szintén rögzíteni. Egészen csodálatos volt látni a friss tojásokat a mélyedésben, ahogy látjuk az egésznek a körforgását. A teknősöknél néha előfordulhat, hogy csak kijönnek, ásnak akár egy fészket is, de meggondolják magukat és visszafordulnak, vagy ásnak egy újabbat és egy újabbat, végül nem is raknak tojást, teljesen kiszámíthatatlan mi fog történni, ez leginkább a fészekrabló ragadozók ellen van. Sokszor 4 órát is a teknős mellett ülnek és várnak, tegnap szerencsénk volt és nagyjából  1 óra alatt végeztünk. Van, hogy klikkerrel számlálják hány tojást raknak (ha ketten vannak egy ellenőrzésen) és ezt is feljegyzik, hogy később amikor a teknősök kikelnek (2 hónap) akkor megszámlálják a tojáshéjakat is és összevetik ezzel a feljegyzéssel. GPS koordinátát is veszünk az állat helyéről, illetve egy jelölést is ki kell helyezni, amin megjelölöd a fészek számát illetve egy –tól –ig dátumot írsz rá, a várható kikelés időpontjával.

A fészkeknél tegnap, amikor kiástuk őket lehetett érezni, hogy meleg a homok, a tojások sokszor fél méteres mélységben vannak, gondoljátok csak el, ezeknek az ipici teknősöknek onnan kell feljönni a felszínre és elindulni a hatalmas óceánba. Egészen varázslatos volt tegnap látni ezeket a parányi kis teknősöket, akik küzdenek a túlélésért, meg persze mi is küzdöttünk a túlélésükért a rákok ellen. Egyszerűen ösztönösen elindulnak ezek a csöppnyi kis lények a hatalmas óceán felé majd az alig pár centijükkel egyszercsak elvesznek a habok között. Azt hiszem nem sok dolgot láttam életemben ami ennél meghatóbb és varázslatosabb lenne.

Vacsora előtt felmentünk a helyi kilátó helyre, ami a szigeten található sziklák tetején van, Tommal és a többi önkéntessel megittunk egy-egy sört a felhős naplementét nézve (szóval inkább csak a felhőket), miközben mindenfelé ezerféle madár repkedett körülöttünk.
Alex (az egyik helyi „warden” ők a helyi természetvédelmi őrök) tegnap hozott nekünk vacsorára egy halat, amit ő sütött meg és fűszerezett kreol módra chilivel, lime levével, olivaolajjal. Én, aki életembe nem szerettem a halat oda és vissza voltam érte, erre ide kell születni, hogy így el tudd készíteni. Mondta, hogy el sem tudja képzelni, hogy vacsorára mást egyen mint halat és rizst. Alex nagyon barátságos, képzeljetek el egy középkorú afro hajú férfit, akinek még a szeme is mosolyog egyfolytában. Más szigeteken is hasonló munkakörökben dolgozott mind Seychelle környékén , mind Zanzibár mellett egy pici szigeten. Jess pedig currys csirkét főzött nekünk krumplival. Hétfőn és kedden már rajtunk a sor, hogy este főzzünk nekik, egyelőre nem igazán ismerjük a boltok kínáltát, de abból, amit láttunk, hogy ők miket szereztek be, megpróbálunk egy csirkepörköltet (vagy hasonlót) csinálni nekik nokedlivel, hogy ne legyen unalmas a menü. Reméljük ehetőre sikerül és kapunk hozzá mindent.

Reggel már egyedül mehettünk part ellenőrzésre, hivatalosan külön vagyunk beosztva, de egyelőre az időpontok nem ütik egymást, így nyugodtan el tudjuk kísérni a másikat :), ami valljuk be elég nagy előny és komfort a többiekhez képest. Elsődlegesen ilyenkor teknős nyomokat kell figyelnünk, hogy jött-e partra teknős illetve esetlegesen a kikelt fészkeket megnézni illetve menet közben a rengeteg partra sodort szemetet összeszedni. Rengeteg üveg, papucsok, hungarocellek…egy egész táskányi összegyűlik egy-egy alkalommal.
A moszkitó csípések nagyon viszketnek, az egyetlen mentsvárunk a szúnyogriasztó testpermet amit hoztunk magunkkal, ezeket otthon a magyar télben csak nagy nehezen tudtuk beszerezni, szinte senki sem árult még februárban , mindenki hasonlót használ itt és minden négyzetcentimétert igyekszik lefedni vele, de még így is lassan megszámlálhatatlan mennyiségű csípéssel büszkélkedhetünk. Némelyik hamar elmúlik, ha nem vakarod, de sajnos vannak, amik tipikusan nagyon bedagadnak és viszketnek mint otthon szoktak. A házunkban minden napos, hogy mindenfelé Seychelle szigeteki Fodyk repkednek, nagyon szemtelenek, nem hagyhatod magadra az ételed egy percre sem, a lábamnál jelenleg is mászkálnak a különböző gyíkok illetve egy rák is be szokott jönni a konyhákba.
Bár leírva egyszerűnek tűnhet, hogy naponta meghatározott alkalommal „csak” végig kell sétálni a parton, valójában ez egy igen fárasztó dolog, hiszen rengeteg vízbe lógó fán kell átmásznod, szúrós köveken sétálnod amik bökik, néha felsértik a lábadat, illetve egyenletlen, süppedős, homokos talajon gyalogolni tűző napon és esőben is.

A helyi vizet sem meginni sem fogat mosni nem lehet, így a vizet is a csónakokkal hozzák nekünk. Zuhanyzásra illetve mosogatásra azonban lehet használni. Dél körül ma hatalmas, trópusi eső közelített minket Praslin felől, el is halasztottuk a part ellenőrzést fél órával annyira esett. Hihetetlen volt. Az eső alább hagyásával elindultunk a második ellenőrzésünkre ma, ahol találkoztunk Leoval, aki egy hatalmas Aldabra óriásteknős. Leo épp a mocsárból tartott a part felé, állítólag szeret a homokos parton napozni